Een reeks inspirerende ondernemers- verhalen van creatievelingen in de culturele sector. We trappen af met Nandita, ze nam deel aan het Amsterdam Fashion College en ging er met de winst vandoor: de Junior Held Award.
Nandita Lachminarain (28) heeft zich door de jaren heen ontwikkelt als een echte fashion allrounder: fotografie, videografie, grafisch vormgeven, schrijven en sieraden ontwerpen. She does it. Interesse in mode heeft Nandita altijd al gehad. Met een schaar in haar handen wist Nandita al in haar tienerjaren modebladen te verknippen om vervolgens haar eigen tijdschrift opnieuw vorm te geven en ook nog eens — alseen echte girlboss — in de brievenbussen van haar buren te stoppen. Toch kwam Nandita tijdens haar middelbare schoolperiode voor een lastige keuze te staan: creativiteit of zekerheid. Voor haar familie was het belangrijk dat ze voor een toekomst ging met zekerheid. Baangarantie dus. Nandita heeft het advies van haar familie opgevolgd en heeft nu een HR-achtergrond en een goede kantoorbaan als officemanager in de financiële branche.
“Ik ben volop aan het onderzoeken wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van een sieradenlijn.’
Wat heeft ervoor gezorgd dat je je toch hebt aangemeld voor het Amsterdam Fashion College?
“Ik wilde me graag omringen met mensen die dezelfde ambities hebben. Na het behalen van mijn diploma miste ik de creativiteit die ik vroeger zo enorm had toch wel. Ik kon niet anders dan naar mijn gevoel luisteren en weer voor mode en het ondernemerschap kiezen. Op mijn werk was ik destijds omringd door mensen die alleen maar de risico’s bekeken. Vooral de negatieve kant van het ondernemen werd belicht. Dit heeft me aan het denken gezet, ze zeggen immers dat je inner circle, de mensen met wie jij je graag omringd, deels bepalen waaraan je jezelf spiegelt. Ik wilde een positieve ondernemersmentaliteit ont- wikkelen: de uitdaging aan durven gaan en obstakels overwinnen in plaats van ze alleen te benoemen. Een deelname aan het Amsterdam Fashion College leek me een goed idee. Like-minded onder- nemers en tegelijkertijd de mogelijkheid om mijn ondernemerscompetenties ont- wikkelen. Dit voelde als een win-win situatie waar ik niet lang over na hoefde te denken.”
BUREAU YAN
Van kantoorbaan naar ondernemerschap: ik wil me graag omringen met creatievelingen die dezelfde ambities hebben @myfashiondisaster
Hoe heb je het Amsterdam Fashion College ervaren?
“Zoals ik gehoopt had, ik ben tijdens het Amsterdam Fashion College in aanraking gekomen met like-minded creatievelingen en heb een onwijze persoonlijke groei meegemaakt. De lessen voelde als een boost voor mij, zowel op persoonlijk als zakelijk vlak. Ik durfde mezelf niet in het diepe te gooien. Bang voor het onbekende. Ik wist totaal niet wat er mij te wachten stond. Laat staan wat er allemaal bij het ondernemer- schap kwam kijken. Ineens ging de knop om en voelde ik wel het vertrouwen in ideeën die ik eigenlijk door onzekerheid of tijdgebrek niet uitvoerde. Fatima heeft voor mij een grote rol in dit geheel gespeeld. Als ondernemersadviseur, maar ook zeker als rolmodel. Het is ook fijn om onderdeel van de Alumni Community te zijn. De com- munity zorgt voor verbondenheid tussen leeftijdsgenoten met dezelfde ambities. Een stukje waardering en aanmoediging om daadwerkelijk het verschil te maken. Het is natuurlijk ook geweldig dat we meteen voor echte opdrachtgevers aan de slag mogen gaan.”
On a mission
“Het is mijn droom om een sieradenmerk te lanceren waar de Indiase en westerse cultuur elkaar ontmoeten. Op het moment ben ik volop aan het onderzoeken wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van een sieradenlijn. Het Amsterdam Fashion College heeft mij geholpen stappen te maken en ideeën in concrete realistische plannen te verwerken. Op zoek gaan naar een missie, visie en kernwaarden van je onderneming en deze toetsen bij Fatima. Fatima is behulpzaam en begripvol, maar heeft toch een kritische bril op waardoor je gedwongen bent zelf ook anders naar je product te kijken. Dit college heeft me geleerd om makkelijker knopen door te hakken. Elke keuze leidt je namelijk af van je mission statement, de boodschap die je wilt vertellen. Ik hoop binnen nu en een jaar mijn eigen sieraden te mogen dragen en verkopen.”