Amsterdam Fashion College x Van Gogh Museum – Editie #10
Na 7 gastcolleges, de eindpresentaties van de deelnemers en de certificatenuitreiking is de 10e editie van het Amsterdam Fashion College in samenwerking met het Van Gogh Museum tot een einde gekomen. Het team van Amsterdam Fashion College kijkt samen met haar samenwerkingspartners en de deelnemers terug op een inspirerende, leerzame en succesvolle editie. Van 5 september tot en met 31 oktober 2021 hebben de deelnemers van het Amsterdam Fashion College twee maanden lang bijzondere colleges gekregen van gastdocenten uit de creatieve en culturele sector. In de geest van Vincent van Gogh en met een focus op zijn kunstwerk De Aardappeleters zijn de deelnemers van het Amsterdam Fashion College onder professionele begeleiding aan de slag gegaan met de eindopdracht: ontwikkel en presenteer jouw unieke persoonlijke merkconcept. Met een prachtig eindresultaat: op zondag 31 oktober hebben 12 deelnemers het Amsterdam Fashion College-certificaat mogen ontvangen in Denim City Amsterdam.
Colleges over merkidentiteit, ondernemerschap en creativiteit
De 10e editie van het Amsterdam Fashion College ging van start met een inspirerend college van Roberto Luis Martens (Curator bij o.a. het Amsterdam Museum) over een eigen (mode)narratief. Roberto nodige de groep uit om naar zichzelf te kijken en zo het fundament te leggen voor de eindopdracht. In het tweede college kregen de deelnemers een rondleiding door het Van Gogh Museum en leerden zij over ‘visible thinking’ van Gundi van Dijk (Hoofd Educatie bij het van Gogh Museum). Na de zondag in het Van Gogh Museum keerden de deelnemers terug naar Denim City voor het 3e college met modeontwerper Anbasja Blanken. Anbasja vertelde over haar bijzondere achtergrond, de verschillende stappen in haar carrière en het ontwikkelen van een eigen merkidentiteit.
Tijdens de vier opvolgende bijeenkomsten kregen de deelnemers een college van Hanah Essahsah (eigenaar van Peal Coaching) over Your Business DNA, doken ze samen met ontwerper David Paulus in het creatieve proces tijdens het college Creative Portfolio Process, vertelde Rachel Cannegieter (o.a. oprichter van Rethink Rebels) over inspirerende vrouwen in de duurzame mode en liet fotograaf Sanne Sanders zien hoe beelden worden ingezet bij het presenteren van concepten. Na afloop van de colleges wisselden de gastdocenten en deelnemers mooie verhalen en creatieve ideeën uit, werden er vragen gesteld en gebrainstormd over samenwerkingen en de eindopdracht.
Het pitchen van een eigen merkconcept
Op 24 oktober presenteerden 12 deelnemers van het Amsterdam Fashion College een eigen merkconcept voor de jury bestaande uit Roberto Luis Martens, Anbasja Blanken, Laurine van Rooijen (Van Gogh Museum), Maru Asmellash (The New Originals) en sidekicks Stijn de Koning (Beeldbreker Van Gogh Museum) en Hajar L’Merrouni (eigenaar Maison Hijab). In de presentaties kwamen naast sterke en krachtige (mode)concepten, ook bijzondere en kwetsbare verhalen van de deelnemers naar voren. Alle deelnemers wisten de input uit de gastcolleges en het verhaal van Vincent van Gogh te verwerken in een eigen en unieke presentatie en een persoonlijk verhaal. Op 31 oktober ontvingen de 12 deelnemers het certificaat en werd de geslaagde 10e editie van het Amsterdam Fashion College op feestelijke wijze afgesloten met hapjes, drankjes en gasten.
Met speciale dank aan: Denim City, Marie-Stella-Maris, PEAL Coaching – Hanan Essahsah, Rethink Rebels – Rachel Cannegieter, Afdeling educatie – Van Gogh Museum, Maru Asmellash – The New Originals, Sanne Sanders, Anbasja Blanken, Roberto Luis Martins, David Paulus, Laurine van Rooijen, Hajar L’Merrouni, Stijn de Koning, Martin van Engel (Van Gogh Verbindt) en Yvonne Nassar (Hoofd Communicatie Van Gogh Museum).
Het team van Amsterdam Fashion College/Bureau YAN bestaat uit: Fatima Essahsah (Eigenaar en Projectleider), Vishnu Rambharse (Personal Assistant), Meryem Hammiche (Projectmedewerker) en Charlotte de Gier (Creatief Procesbegeleider).
tekst: Charlotte de Gier